Elég sok ebike-ot próbáltam már ki, hiszen részben azok kiadásával és túrák szervezésével foglalkozunk, de ilyen magától értetődő, egyszerűen és jól használható elektromos bicajon még sosem ültem.

A Specialized Turbo Vado Sl 4.0 EQ egyesíti az ebike és a normál kerékpárok összes jó tulajdonságát. Mindezt könnyed egyszerűséggel teszi, miközben persze, gondolom, a fejlesztés nem lehetett leányálom. A bicaj ugyanis az átlagos ebike-ok súlyának csak fele – ⅔-a. 25 kg helyett 15.5 kg.

Remek az összhatás

A bicaj nevének kifejezéséből nekünk az Sl, azaz a superlight (szuper könnyű) betűk a legérdekesebbek. Persze az sem mellékes, hogy a világ egyik legnagyobb és legjobb bicajgyártója dobta piacra.

Remek az összhatás, karcsú a bicaj

Ez ott érhető tetten a leginkább, hogy a rendszert nem bízták a két legnagyobb gyártóra, a Boschra vagy a Yamahára, hanem saját motort, akkumulátort és szoftvert fejlesztettek. Ebbe a 2020-as változatba még az 1.1-es motor van, ami csak 35Nm-t tud, az akku pedig mindössze 320Wh kapacitású. Összehasonlításképpen: egy jobb Bosch vagy Yamaha már 650+ Wh-t is tud és a motorok nyomatéka is bőven 70-80 Nm felett van.

Sl: Szuperkönnyű

Viszont itt jön képbe a súly, az említett “szuperkönnyűség”. Az ebike-ok nagyobb teljesítményével együtt jár a nagyobb súly, ami 24-25kg-ot jelent, ami ezeknek a gépeknek a legnagyobb hátránya. Hiszen ha kifogy az akku, egy ilyen gépet még jobb áttétellel is elég húzós feltekerni a nagyobb emelkedőkön. Ez a Speci azonban 15 kg, mindennel együtt, ami döbbenetes adat. Ez kevesebb mint egy átlagos normál kerékpár súlya. A legtöbb bicaj ennél nehezebb. Vannak crosstreking Gepidáink, amelyek nagyon jó bicajnak számítanak, azok is ilyen nehezek, de nincs benne motor és akksi.

Minden eleme kecses, karcsú

Mindez a “könnyedség” azt jelenti a valóságban, hogy magát az elektronikus hajtást nem kell állandóan használni, csak erősebb emelkedőkön.
Persze, hogy kinek mi az erősebb, az más kérdés. Egy erősebb lábú ember gyakorlatilag csak 5-6% felett kapcsolja be a motort. Illetve ott sem feltétlen kell, a súly ezt nem feltétlen erőlteti, de azért ott már erősen érezni, hogy nem egy 7-8 kg-os gép van alattad.

Nincs kijelző, de a kezelés egyszerű és funkcionális

A hajtás sajnos csak 10 sebességes (Deore), ezért számomra az egyetlen hátránya az, hogy túl nagy az ugrás az egyes áttételek között, nem lehet annyira finomhangolni a váltást. Persze a motor megoldja ezt is, ezért ez elviselhető. Az elől 44-es tányér, hátul pedig a 11-42-es kiosztású sor tökéletesen megfelel az átlagnak átlagos körülmények között és tényleg nagyon jól el lehet bicajozni vele városban, átlagos terepen motor nélkül. De nekem az Alpokban, a 8-10%-os emelkedőkön kényelmetlen volt (depláne, hogy országúti 2×11-es hajtáshoz vagyok szokva). Én hiányolom a több sebességet, ami finomabb áttételezést kínál.

Sportolásra, közelkedésre, túrázásra

Persze jogos a kérdés, hogy akkor miért van benne a motor és az akku, ha anélkül is ilyen jól tekerhető? Nyilván azért, mert van, akinek ez kell.
Ez valójában egy sportolásra és közlekedésre termett fitness bicaj, kiegészítve egy elektromos hajtással, bármilyen furcsán is hangzik.
Szerintem elsősorban azoknak készült, akik még nem akarnak teljesen ebike-érzést, szeretnének sportcélból tekerni, de már nem akarják vagy tudják a nagyobb, meredekebb emelkedőket megtekerni. Ilyenformán ez a praktikusan megvalósított ebike: minimális rásegítéssel bicajozhatsz és ha kifogy az akksi, nem kell parázni. Odavágsz az akkuparának!

Túrázáshoz csomagtartót kapott

Természetesen túrázni is tökéletes, én például a szlovén Alpokban teszteltem, elég nagy hegyek közt és szinte tökéletesnek találtam.
Mindenekelőtt nagyon természetes. Mintha nem is ebike-on ülnél. Ami a legérdekesebb, hogy az elektronikus hajtás bekapcsoláskor vagy a rásegítés állításakor nem rúgás-szerűen jön meg a nyomaték, hanem a rendszer mintha folyamatosan, átmenettel adagolná azt.
A motor általában nagyon gyorsan reagál a kapcsolásokra és úgy általában nagyon finoman működik. Egyébként a bicajról avatatlan szemnek nem jön le egyből, hogy ebike, hiszen a váz és a megjelenés ezt nem mutatja. Karcsú, kecses.

Mivel ez az EQ változat, van neki csomagtartója és sárvédője, így csomagokat is tehetsz rá. Sőt, a bicajhoz jár a sárvédők aljára rögzíthető pót-sárvédő, így semmilyen vízfelverődés nem érhet sem az első, sem a hátsó kerékről.

Motor, akkumulátor, vezérlés

A motornak csak 3 rásegítési üzemmódja van eco, sport, turbo, ez kb. A 30, 60, 100%-os rásegítés, és itt rögtön két dolgot kell megemlíteni.
Az egyik, hogy nincs kijelzője, csak egy energiaszint mutatója a felső csövön (egyébként nagyon szép kék fényű). Másrészt, hogy a kijelző helyett a telefonon, egy applikációban található minden beállítás, adat, térkép, stb. Kicsit szokatlan, de nagyon praktikus megoldás (a nagy testvérének már van kijelzője). Szerintem ezt is azért találták ki, hogy kijelző nélkül még természetesebbnek hasson a bicajozás.

Az akkumulátor teljesen be van integrálva, azaz nem kell és nem is lehet kivenni töltéshez, úgyhogy a garázsban kell tölteni, viszont a legmeglepőbb, hogy lehet hozzá venni egy akku extendert, amit a kulacstartóba tehetsz és amivel a hatótáv másfélszeresére növelhető (160Wh). Így kb. 200 km-t is használhatod egy töltéssel.

Kicsi és könnyű a motor és az akksi

A könnyű súly miatt tehát eleve kevesebbet kell használni a rásegítést, ezért okos használat mellett meglepően nagy hatótávok jönnek ki. Bevallom, kicsit kételkedtem ebben, mivel az 500-as akkus Bosch rendszerek mennek el 100-120km-t okosan használva akár 1200-1400 m szinttel, de a bicaj bizonyított. Nekem bőven elment 100+ km-t 1400m szinttel, de oda kellett figyelni a használatra! Ez kb annyit jelent, hogy olyan 5-6%-os emelkedőig nem kapcsoltam be a motort és felette is általában eco-t használtam. A 8-10%-on ment a sport és néha a turbo. De az útban volt egy 6 km-es elég meredek emelkedő is, ahol 3 km 9-10% volt.

A Specialized szerint 120-130 km a hatótáv eco rásegítéssel, ami lehetséges is, mert egy másik úton, hogy teszteljem, kb. 20km-en keresztül mentem eco-ban, de a mutató alig moccant. Ugyanakkor tény, hogy ha nagyon hegyes vidéken használod, folyamatosan, sport és turbo rásegítéssel, akkor érezhetően viszi az energiát. Nem az Alpokra találták ki.

Az egyik legérdekesebb dolog és szerintem rendkívül hasznos is, hogy a telefonos applikációban állítható a bicaj rásegítési fokozatának a pontos százaléka. Tehát te szabod meg, hogy a max teljesítmény hány százeléka legyen az adott fokozat. Ha sportolni szeretnél, beállíthatod az eco-t 20%-ra, és akkor még kevesebbet fogyaszt, de teheted 40-re is és így tehetsz a többi fokozattal is. Szóval személyre szabhatod és így is tudsz hatótávot vagy az emberi hozzáadott értéket növelni. Praktikus!

Azt azonban meg kell jegyezni, hogy mivel a motor csak 35 Nm-t tud, nehezebb embereknél a teljesítmény és az akku fogyasztása drasztikusan változhat. 100+ kg felett nem ez lesz a Te bicajod, hiszen a kis nyomatékra a nagyobb súly visszahat és nagyobb lesz a fogyasztás. A bicajnak tehát vannak határai, korlátai, ezt éreztem is a 10-12%-os emelkedőkön is. Volt nyomaték, de érezhetően vissza kellett váltani a legkisebb fogaskerekére, hogy hatékony legyen (és akkor oda a haladás, pörög a pedál, viszont a motor vitte a 82 kg-os súlyomat). Az biztos, hogy egy 75 Nm-es Bosch vagy Yamaha motor érzetre is sokkal erősebb. De pont ez a lényeg, hogy ez egy teljesen más koncepció.

Én nagyon örülnék, ha ez lenne az ebike-gyártás jövője. Könnyű, természetes gépeket kellene gyártani, ahol nincs a súly visszatartó ereje (mert ugye egy 25 kg-os bicajból, ha kifogy a szufla, nem tekered fel még az 5%-os emelkedőn sem).

Ezt viszont lazán.

Kecsesség

Azt nagyon sajnálom, hogy az áttételezést a 10 sebességnél nem oldották meg jobban, sajnos a világtrend az 1×10/12-es rendszereket támogatja, de ha erre a bicajra egy 2×10 vagy akár csak 2×8-as hajtást tettek volna (van elől váltós ebike, tehát meg lehet valósítani), akkor azt mondanám, hogy megszületett a tökéletes elektromos kerékpár. Így sem áll távol attól.

Persze mindezt nem adják olcsón. A Vado lényegesen drágább egy átlagosan jó ebike-nál a maga 1,3 – 1,4 milliós árával. Azért ennek az árnak a 2/3-ért még itthon is nagyon-nagyon jó ebike-ot lehet venni. De persze ez nem átlagosan jó, hanem speciálisan remek bicaj.

Összegzés

A Vado technológiája egy nagyon valószínű, lehetséges jövőt tud felmutatni, amire szerintem már most is lenne igény. Az ebike legnagyobb hátránya a súlya, hiszen a 25 kg-os gépekkel az akksi kifogyása esetén az emelkedős terepeken nem lehet mit kezdeni. De a 15 kg, ami ma egy átlagos normál bicaj súlya, jól példázza azt, hogy a jövőben a kisebb teljesítmény, könnyebb motor és a kisebb, könnyebb akku eredményezhet használhatóbb súlyú bicajt, amely ugyanolyan jól használható ebike-ként is és normál bicajként is.

Ez a bicaj annak való, aki kicsit még mindi idegenkedik az ebiketól és keres egy olyan köztes megoldást, ami ebike-ként és normál bicajként is elmegy.
Vagy annak, aki egyértelműen sportolási szándékkal megy bicajozni, de azért már néha szívesen nyúlna a motorhoz.Persze soha nem lesz olyan sportos, mint mondjuk egy országútival edzeni, de nem is az azokat  a használókat célozza!